dehgani.persianblog.ir
Mahmoud Dehgani روزنوشت های محمود دهقانی 
نويسندگان
لینک دوستان

ناهمگوني‌ معماري‌ در ساختار شهر بوشهر

[ محمود دهقاني‌]

مکتب‌هاي‌ هنري‌ جهان‌ به‌ ويژه‌ مدرنيسم‌ اروپايي‌، معماران‌ ايران‌ را به‌ صورت‌ مقلدان‌ پروپاقرص‌ خود درآورده‌اند. اين‌ واقعيت‌ در اواخر دوران‌ قاجار به‌ شدت‌ رو به‌ افزايش‌ نهاد. پس‌ از جنب‌ و جوش‌ و گذار هنر معماري‌ ازپيشامدرن‌ و مدرن‌ و پست‌ مدرن‌ خيلي‌ از معماران‌ درصدد برآمدند تا در اصول‌ معماري‌ شهرهاي‌ خود تغييراتي‌ به‌ وجود آورند. در سال‌ 1933 ميلادي‌ پس‌ از شکست‌ مکتب‌ معماري‌ مدرن‌ در کنگره‌اي‌ جهاني‌ به‌ نام‌ سيام‌که‌ در آتن‌ پايتخت‌ يونان‌ تشکيل‌ شد، پست‌ مدرنيسم‌ هم‌ با مد نظر قرار دادن‌ تفريح‌، عبور، کار و سکناگزيني‌ نتوانست‌ به‌ راه‌ خود ادامه‌ دهد. در ايران‌ که‌ معماران‌ خود را در برابر چرخش‌ جامعه‌ از سنتي‌ به‌ مدرن‌ احساس‌کردند، شتاب‌زده‌ ساختمان‌ سازي‌ سبک‌ جديد را شروع‌ کردند. هرچند از يک‌سو نياز دفاتر و ادارات‌ کشور برآورده‌ شد، ولي‌ از سويي‌ قيافه‌ي‌ شهرها را بد ريخت‌ و ناهمگون‌ ساخت‌. در اين‌ ميان‌ بوشهر که‌ همچون‌گنجشکي‌ خيس‌ و توفان‌ ديده‌ بر لب‌ آب‌ نشسته‌ است‌، با الهام‌ از معماري‌ غرب‌ و بدون‌ در نظر گرفتن‌ وضعيت‌ اقليمي‌، آن‌ چنان‌ چهره‌اي‌ به‌ خود گرفت‌ که‌ بافت‌ قديمي‌ شهر به‌ چند لنج‌ زهوار در رفته‌ي‌ لنگر گرفته‌ي‌ کنارساحل‌ شباهت‌ پيدا کرد. بنا به‌ شواهد و قرائن‌ تاريخي‌ تا شش‌ هفت‌ دهه‌ي‌ پيش‌، گرچه‌ بوشهر برخوردار از معماران‌ تحصيل‌ کرده‌ نبوده‌ است‌، اما بيش‌تر ساختمان‌هاي‌ قديمي‌ بوشهر توسط معماران‌ خبره‌ با الهام‌ از فرهنگ‌بومي‌ پياده‌ شده‌ است‌. پس‌ از آن‌ متجددين‌ معماري‌ مرکز کشور که‌ به‌ دانشگاه‌ راه‌ يافته‌اند، بدون‌ شناخت‌ و يا غور در وضعيت‌ اقليمي‌، نه‌ تنها با ساختمان‌ سازي‌ سازماني‌ و اداري‌ هيچ‌ گونه‌ خلاقيت‌ هنري‌ را در آرايش‌ساختماني‌ اين‌ بندر پير، مد نظر قرار نداده‌اند، بل‌که‌ هنر معماران‌ تجربي‌ سنتي‌ را هم‌ به‌ حاشيه‌ راندند.
پس‌ از انقلاب‌ که‌ تب‌ تقليد از معماري‌ غرب‌ در تهران‌ فزوني‌ يافت‌، به‌ ديگر شهرهاي‌ کشور و از جمله‌ بوشهر هم‌ سرايت‌ کرد. معماري‌ هتل‌ دلوار به‌ تقليد از هتلي‌ در امارات‌ خليج‌ فارس‌ که‌ خود تقليدي‌ از هنر معماري‌ غرب‌بود و هيچ‌ رنگ‌ و بويي‌ هم‌ از معماري‌ بومي‌ در آن‌ نيست‌، بافت‌ شهر که‌ هيچ‌ با خانه‌هاي‌ سازماني‌ منازل‌ دريايي‌ سه‌ چهار دهه‌ي‌ پيش‌ ساخته‌ هم‌، هم‌خواني‌ ندارد. ايراد از ساخت‌ اين‌ هتل‌ نسبتا مجلل‌ يا ساختمان‌ استانداردآن‌ نيست‌ و آن‌ چه‌ باعث‌ شده‌ است‌ که‌ چهره‌اي‌ ناهمگون‌، و عبوس‌ به‌ ساختار شهري‌ بوشهر داده‌ شود هم‌ هتل‌ دلوار نيست‌ بل‌که‌ گزينش‌ غير مسؤولانه‌ي‌ کليدي‌هايي‌ است‌ که‌ با هنر معماري‌ و شهرسازي‌ بيگانه‌ بوده‌اند. اين‌بندر به‌ حکم‌ اجبار و به‌ احترام‌ شناسنامه‌ي‌ تاريخي‌ خود در ميان‌ بنادر جهان‌ نياز مبرم‌ به‌ تحول‌ معماري‌ در ساختار شهري‌ خود دارد. با توجه‌ به‌ اين‌ که‌ استان‌ بوشهر داراي‌ ذخاير انرژي‌ يک‌ صد ساله‌ي‌ آينده‌ي‌ جهان‌خواهد بود، هيچ‌ عذر و بي‌توجهي‌ به‌ اين‌ امر براي‌ مردم‌ بوشهر نبايد قابل‌ قبول‌ باشد. معماري‌ يک‌ شهر آيينه‌ي‌ فرهنگ‌ مردم‌ آن‌ شهر است‌. در کشورهاي‌ جهان‌، شهرهاي‌ ساحلي‌شان‌ زيباترين‌اند، ولي‌، بنادر ايران‌ هيچ‌گونه‌زيبايي‌ ندارند که‌ اين‌ خود شاهدي‌ بر غير حرفه‌اي‌ بودن‌ شهرداران‌ و شهرسازان‌ و بي‌ توجهي‌ مسؤولان‌ دولتي‌ کشور در گذشته‌ و حال‌ بوده‌ است‌.

هفته نامه سياسي، فرهنگي، اقتصادي، ورزشي
صاحب امتياز: دکتر امير خلف پور
مديرمسوول و سردبير: يونس قيصي زاده
نشاني: بوشهر – ميدان قدس – کوچه جانبازان – دفتر هفته نامه نسيم جنوب
تلفن: 2525900
فکس و پيامگير: 2528151+98 771
صندوق پستي : 1199
پست الکترونيک: info@nasimjonoub.com

[ جمعه ۱٦ اردیبهشت ۱۳۸٤ ] [ ٥:٥٢ ‎ق.ظ ] [ ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
 
صفحات اختصاصی
آرشيو مطالب
RSS Feed